Search

چطور می‌توانم سهم بیشتری از بازار داشته باشم؟

سهم بازار بیشتر

اغلب فکر میکنن که بازار نسبت به پنج سال پیش افت داشته است

به‌هرحال همه‌ی ما با کاهش تعداد پروژه‌ها مواجه شده‌ایم، درحالی‌که با نگاهی دقیق به اطراف شاهد این هستیم که بازار نه تنها افت نداشته است بلکه رشدی با سرعت بالا دارد، اگر قبلاً مشتریان ما مصرف‌کننده‌های دولتی و کارخانه‌ها بوده‌اند الان دیگر همه‌ی مردم مشتری بالقوه ما هستند، تنها چیزی که تغییر کرده است افزایش تعداد رقبا است.

همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که من چطور می‌توانم در استان خودم سهم بیشتری از بازار داشته باشم؟

سبد محصولاتم را گسترش دهم

تا حالا فقط دوربین کار می‌کردم من‌بعد سیستم اکسس کنترل یا گیت فروشگاهی هم اضافه کنم، تا حالا بین محصولاتمون سیستم اعلام سرقت نداشتیم من‌بعد این محصول رو هم اضافه کنیم.

سهم
گیت فروشگاهی ضد سرقت ایمن موج

مهارتم را گسترش بدهم

تا حالا فقط پروژه‌هایی با بستر آنالوگ کار می‌کردم الان وارد مبحث دوربین‌های تحت شبکه بشم، تا حالا ویپ (VoIP) نمی‌دونستم پس درآمدی از این راه نداشتم الان ویپ یاد می‌گیرم، پروژه اجرا می‌کنم درنتیجه گردش مالی من بیشتر می‌شه.

VoIP
به طور خلاصه،VoIP تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می‌آورد.

دانش‌ام را بیشتر کنم

این خیلی مهمه، مقوله دانش از مهارت متفاوته، یعنی عمیق شدن در یک حوزه‌ی کاری، مشتری وقتی می‌بینه شما ده پله از رقبات جلوتری از تو می‌خره و تبدیل میشه به مبلغ تو و این یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و بقا در سال‌های آینده خواهد بود.

بازاریابی
دانش، اطلاعات کاربردی و سازماندهی شده برای حل مسائل است. (ولف)

تبلیغات را بیشتر کنم

برای این کار مهمه که چطور تبلیغ می‌کنیم: نمایشگاه، اینترنت، مشتریان انتفاعی ویا رسانه‌های جمعی، اصلاً هدفم از تبلیغ چیه؟
چه گروهی از مصرف‌کننده‌ها رو قراره جذب کنم؟
قراره به همکار بفروشم یا مصرف‌کننده‌ی نهایی؟

وارد شدن به پروژه‌های دولتی

این کار مستلزم داشتن یه سری مدارک و ویژگی‌هاست، مثل صبر در دریافت پول، مالیات، بیمه ویا هر ملزومات دیگری، برای دانشگاه پیام نور پروژه اجرا می‌کنی و تسویه شش ماه بعد انجام میشه…؛ آیا میتونی صبر کنی؟ آیا نیروی لازم برای اجرای پروژه‌هایی در این سطح‌ رو داری؟ آیا شرکت ثبت شده داری؟
به‌هرحال هر کاری ابزار و روش خودش رو طلب می‌کنه.

دریافت چک بلند مدت از همکاران

لازمه‌ی این طرح پشتیبانی شرکت پخش‌کننده و توان مالی بالای خود شماست؛ داهوا، هایک ویژن، رستر و ده‌ها برند دیگه هستن که در این بازار چکی کار می‌کنن و فروش هم دارن ولی برند اکسیس چکی کار نمی‌کنه ولی بازم میفروشه باید ببینی منظور شما از فروش چیه یعنی چه جایگاهی رو در بازار می‌خوایی؟

فروش اقساط به مشتریان

داشتن توان مالی بالا که دردسرهای خودش رو داره، باید ببینی اولویت تو در زندگی چیه؟ همه در این چند سال شاهد چک‌های برگشتی که هیچ‌وقت پاس نشدن بوده‌ایم؛ حد و ظرفیت تو چقدره؟

نماینده یک برند معروف شدن

برندهایی که نیاز به تبلیغ ندارن و خودشون خودشون رو میفروشن، مثلاً آنتن میکروتیک یا دوربین‌های داهوا و هایک ویژن، برندی که نیاز به تبلیغ نداشته باشه، برندی که همکاران و پروژه‌کارها رو به سمت ما جذب می‌کنه، میتونه یه کابل خوب باشه یا حتی لوازم جانبی با کیفیت.

برندهای دوربین مداربسته
برخی از برندهای سیستم‌های نظارت تصویری

تخصصی کار کردن

یعنی کارهایی رو انجام بدیم که بقیه یا توان انجامش رو ندارن یا وقت و نیروی لازم رو ندارن مثل نصب دکل، سیستم‌های وایرلس، نصب برای دیگر همکاران یا آموزش‌های حرفه‌ای.

تأسیس فروشگاه جدید ویا ارتقا سطح یکی از زیرمجموعه‌ها

مثلا ارتقا سطح یکی از زیرمجموعه‌ها، بنک‌دارها معمولاً 30 تا 40 همکار دائمی دارن که برخی از این همکاران توانایی مدیریت یک مجموعه بزرگ‌تر رو دارند، اگه از این همکار حمایت مالی یا فکری بشه می‌تونه کارشو گسترش بده به طبع فروش شما هم بیشتر میشه.

نمونه محصول و نمونه کیفیت

یعنی برای مشتری امکان مقایسه کیفیت محصول و دیدن نمونه پروژه‌ها ایجاد بشه و همیشه موجودی کالا برای یک تا چند پروژه داشته باشید.

صادق بودن با مشتری

شاید فکر می‌کنید این مورد جز گزینه‌های افزایش سهم بازار نیست اما این روح تمام گزینه‌های بالاست، صداقت در فروش، صداقت در اجرا، صداقت در پرداخت، صداقت در قول، صداقت در گارانتی و…
باید تصمیم بگیرید از این به بعد در هر کاری صادقانه‌تر رفتار کنید مردم متوجه می‌شن، صداقت احساس می‌شه، نیاز به تبلیغ نداره.

این که کدوم استراتژی رو انتخاب می‌کنیم بستگی به عوامل زیادی داره مثل: شناخت بازار، نیروی‌های انسانی شرکت، زیرساخت فروشگاه، توان مالی ما، میزان تخصص افراد، اعتبار و نفوذ در بین همکاران، عمق رابطه در استان مربوطه ویا هر عامل مهم دیگه‌ای
و مهم‌تر از همه شخصیت و اولویت‌های ما در کار و زندگی است.

حال با توجه به شرایطی که در بالا گفته‌شده شما می‌تونید برنامه‌ریزی کنید و برای این کار کافیه به‌طور شفاف نقاط ضعف و قدرت شرکت رو مورد برسی قرار بدید.
گاهی فقط با تغییر محل فروشگاه ویا استخدام یک نیروی فروش تغییراتی شگرف در شرکت ایجاد میشه و برعکس گاهی هم لازمه مشاوره بگیریم یا نگرشی جدید رو به سیستم تزریق کنیم.

برای بزرگ شدن باید اسباب بزرگی رو مهیا کنید.
شاید لازم باشه از یک ناظر بیرونی درخواست کنید تا مجموعه شما رو رسد کنه و معایب و نقاط قوت رو برای شما نمایان کنه شاید هم فقط لازم باشه یه سری کارها رو انجام ندیم.

انجام ندادن مهم‌تر از انجام دادن

بعضی وقت‌ها انجام ندادن خیلی مهم‌تر از انجام دادن می‌شه.

حسین سلگی
دسته‌بندی:
لینک کوتاه
برچسب‌ها
آخرین مقالات

فهرست مطالب