Search

۱۱ روش برای تشخیص اصالت یک برند واقعی

۱۱ روش برای تشخیص اصالت یک برند واقعی

اصالت برند

یونیویو
دوربین‌های یونیویو (تصویر از مهندس صلواتی از شهر چابکسر استان گیلان)

برندسازی در کشور ما به اوج خودش رسیده قبلا که محصولات آنالوگ بود عزیزان وارد کننده هر مارکی رو که دوست داشتند روی دوربین می‌زدن و این‌قدر اینترنت رواج نداشت و امکاناتی هم نبود که بشه فهمید این برند اصل هست یا نه، اما در این چند سال کمی راحت‌تر می‌شه اصالت برندها (علی‌الخصوص در حوزه دیجیتال) رو فهمید که نمونه‌هایی رو برای شما عنوان می‌کنم.

مثلا ممکنه فروشنده‌ای ادعا کنه که برند من کانادایی هست؛ یا بگه برند من آلمانی هست چند امکان وجود داره:

۱- برند دارای شرکت و کارخانه در این کشورهاست مثلا شرکت اویجیلن در کانادا و شرکت ارکانت ویژن در آمریکا.

۲- شرکتی در این کشورها ثبت شده، دفتر و دستک و پرسنل وجود داره، تیم پشتیبانی وجود داره اما سفارش به یکی از تولید‌کننده‌های بزرگی همچون هایک، داهوا در چین ویا دایناکالر در تایوان داده شده است.

۳- اصلا شرکتی در این کشورها با بخش‌های بازرگانی، پشتیبانی و… وجود خارجی نداره و این در ایران برند شده است.

برای تشخیص که این برندی که به شما معرفی شده است در کدوم جایگاه قرار داره چندین روش وجود داره که شرح می‌دم

۱- سرچ اینترنت

الف- سرچ نام

سرچ Uniview در گوگل
سرچ Uniview در گوگل

اگه از دسته سوم باشه و سایتی رو درست کرده باشه، نام هیچ نماینده و هیچ کشوری را بجز ایران در اینترنت پیدا نمی‌کنید که این برند را بفروشد ویا نماینده این برند در فلان کشور باشد.

ب- سرچ در سایر سایت‌های معتبر

در نشریات و سایت‌های معتبر در حوزه کاری خودمون هم وقتی اسمی از این برند اروپایی که به ما معرفی شده نمی‌برند هم کمی جای تامل داره.

مثلا نشریه و وب سایت https://www.asmag.com برخی پروژه‌های مطرح رو انعکاس می‌ده ویا مثلا وب سایت https://ipvm.com معمولا میاد کارهای خوبی انجام می‌ده؛ اگه هیچ رد و نشونی از این برند در این وب سایت‌ها پیدا نمی‌شه ویا گزارشی از پروژه‌های موفق اجرا شده را در جهان پیدا نمی‌کنید، شاید به پاسخ رسیده باشید.

ج– سرچ قیمت

دوربین‌های یونیویو در آمازون
دوربین‌های یونیویو در آمازون

کافیست در اینترنت بزنید “….. price”

هیچگونه قیمتی را هیچ سایت خارجی پیدا نمی‌کنید. برای اطمینان از کارتون می‌تونید در سایت‌هایی چون amazon و nextag این تحقیق رو ادامه بدید؛ این در صورتیست که برای برندهای دیگه (حتی برندهایی که سیاست قیمت‌دهی در اینترنت رو ندارند) اطلاعات و قیمت‌هایی حتی در حد چند مدل، پیدا می‌شود.

د- سرچ وب‌سایت این کمپانی از طریق کشورهای دیگر

شما از طریق قابلیت‌های گوگل می‌توانید کشورهایی که یک وب‌سایت رو چک کرده‌اند ببینید! مثلا سایت برند مورد نظر رو چک کنید که در یک بازه زمانی از چه کشورهایی بازدید شده است.

اما برندهایی داریم که فقط وب‌سایت اونا از طریق کاربران ایرانی چک شده است.

ذ- سرچ در شبکه‌های اجتماعی

#uniview در اینستاگرام
هشتگ یونیویو با بیش از ۲۸ هزار پست در اینستاگرام

همچنین میشه توی شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک از میزان بروزرسانی و قدمت اون صفحه و اکانت تشخیص داد که یک برند، واقعی و اصل است.

۲- همخوانی با نرم‌افزارهای مطرح جهانی

لوگو برنامه دیجی فورت
لوگو برنامه مایل استون
لوگو برنامه اکسون سافت

یکی دیگر از راه‌های سنجش اعتبار یک برند پذیرفته‌شدن و ساپورت شده در نرم‌افزارهای مطرح جهانی در زمینه سیستم‌های نظارت تصویری می‌باشد. کافیست به سایت‌های نرم‌افزارهای نظارت تصویری همچون Milestone، Aimetis،  Luxriot، Nuuo، Q.Nap، Axxon، Omnicast، Digifort قسمت Supported devices رفته و برندهای تولیدکننده دوربین را مرور فرمایید. به نظر من باید حداقل سه نرم‌افزار مطرح در لیست برندهای تحت پوشش خود، برند مورد نظر شما را معرفی کرده باشند اگه نبود کمی جای تامل داره.

چون نرم‌افزارهای مدیریت تصویر برای همخوانی با برندهای مطرح جهانی سر و دست می‌شکنند.

۳- قیمت اعلام شده:

کشورهای حوزه غرب همچون آمریکا، کانادا و در اروپا مانند آلمان و… یکی از پرهزینه‌ترین کشورهای دنیا می‌باشند مثلا کمپانی اویجیلون کانادا که خط تولید گسترده‌ای در این کشور دارد یحتمل دوربین‌های ساده و ارزان خود را با حداقل قیمت ۵۰۰ دلار به نماینده‌های خود به فروش می‌رساند. یعنی یک دوربین تولید شده در کانادا می‌بایست با قیمتی در حدود ۲ میلیون تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. این در صورتی است که گاها شرکت‌های مدعی در ایران، دوربین خود را با قیمت زیر یک میلیون تومان به فروش می‌رسانند که فقط هزینه‌ی حمل و ترخیص یک دوربین تحت شبکه که از کانادا ارسال شده در حدود ۳۰۰ هزار تومان در بر خواهد داشت.

۴- فعالیت‌های برند در حوزه مارکتینگ

غرفه‌ی یونیویو در نمایشگاه اینترسک دبی سال ۲۰۲۳
غرفه‌ی یونیویو در نمایشگاه اینترسک ۲۰۲۳ دبی

یکی دیگر از راه‌های بررسی این موضوع شرکت و فعالیت‌های تجاری این برند در حوزه تبلیغات و نمایشگاه‌های مطرح جهانی است. شما می‌توانید لیست کمپانی‌های غرفه‌دار را در نمایشگاه‌های مطرحی چون Intersec، IFSEC، Securex Essen، CPSE، ISAF، Secon، Sicurezza رو بررسی کنید خیلی تابلو هست اگه این برند مورد نظر شما در یک ویا دو تا از این نمایشگاه‌های غرفه‌ای نداشته باشه.

غرفه یاشار نماینده یونیویو در ایران نمایشگاه ایپاس
نمایشگاه ایپاس تهران ؛ غرفه یاشار نماینده یونیویو در ایران

۵- تکنولوژی برند

با توجه به اینکه کشورهای ژاپن، آلمان، انگلستان، ایتالیا، کانادا، آمریکا و… کشورهای صاحب سبک و تکنولوژی هستند به نظر من باید شرکت معرفی شده به شما، صاحب تکنولوژی ویا محصول خاصی در این زمینه باشد؛ یه محصول خاصی که بتونه اون شرکت رو از بقیه متمایز کنه مثلا شرکت اویجیلن اومد دوربین 29 مگاپیکسلی تولید کرد؛ شرکت موبوتکس آلمان اولین دوربین فیش آی ۳۶۰ درجه رو در حجم وسیع به بازار عرضه کرد؛ اکسیز مثلا اولایت فایندر رو برای دوربین‌های کار در نور کمش معرفی کرد؛ یونیویو در محصولات جدید خود به جای استفاده از پلاستیک فشرده در تولید کیس دوربین از گرافین (Graphene) استفاده می‌کنه که علاوه بر آلودگی کمتر و حفظ محیط زیست برای خنک‌تر نگه داشتن دوربین‌ها هم مفید هستش و همچنین قیمت مناسب‌تری داره و …

برند معرفی شده به شما، چه محصول خاصی رو داره؟

دوربین اسپید دام یونیویو
دوربین اسپید دام یونیویو

۶- وب‌سایت برند

وب سایت یونیویو

ما وب‌سایت‌هایی به نام برند کره‌ای و ژاپنی داریم اما موضوع اینه که این وب سایت‌ها در ایران ثبت شده‌اند.

برای اینکار از دستور Whois در اینترنت ویا وب‌سایت‌های ارائه دهنده دامین می‌تونید خیلی از برندهایی که صرفا در ایران ثبت شده‌اند را شناسایی کنید.

البته ما برندهای غیر واقعی هم داریم که واردکننده دقت بیشتری به خرج داده است و هاست و دامین وب‌سایت را در کشورهای دیگر ثبت رسانده است.

۷- بررسی مک آدرس
جستجوی مک آدرس یونیویو
مک آدرس کمپانی یونیویو

معمولا برندهای مطرح مک آدرس‌های مخصوص و یکتای ثبت شده‌ای برای خود برمی‌گزینند. اما ما محصولی تحت نام کره‌ای داریم که اگر مک آدرس آن را در اینترنت سرچ کنید به کمپانی بزرگ داهوا می‌رسید.

برای بررسی این موضوع شش رقم اول مک آدرس دوربین را بزنید؛ در فضای اینترنت می‌توانید بنویسید:

Mac 48:EA:63

به راحتی به شما می‌گوید که این سری مک آدرس متعلق به شرکت یونیویو می‌باشد.

البته ما برندهایی داریم که واردکننده اطلاعات بیشتری در این حوزه داشته و مک آدرس به نام خود را ثبت کرده است.

۸- تاییدیه ONVIF
کمپانی یونیویو در لیست اعضای ONVIF
کمپانی یونیویو در لیست اعضای ONVIF

هر چند که کشورهایی همچون ایران، کره شمالی، سودان و… نتوانسته‌اند محصول خود را در این سایت ثبت کنند جدا از محصول ۷ کشور، اما حداقل این برند که به شما معرفی می‌شه باید حداقل در وب سایت www.onvif.org در قسمت member list تاییدیه داشته باشه.

۹- شکل ظاهری دوربین و محیط GUI
دوربین ۱۸۰ درجه یونیویو
دوربین ۱۸۰ درجه یونیویو

معمولا کشورهای صاحب سبک دیگه نمیان دوربین‌هایی با ظاهر و شبیه محصولات شرکت‌های تولید کننده در شنزن رو داشته باشند. وقتی شما دوربین رو در دستتون می‌گیرید نباید در ذهن شما خاطره‌‌ای از دوربین‌هایی که پشت ویترین مغازه‌ها که قبلا دیده‌اید رو ایجاد کنه.

در حوزه کاربری، دیگه نباید محیط کاربری آن‌ها شما رو یاد شرکت بزرگ داهوا بندازه…

۱۰- آدرس و شماره تلفن
آدرس و تلفن دفتر مرکزی یونیویو
آدرس و تلفن‌های دفتر مرکزی یونیویو

شما برای اطمینان می‌توانید تماس بگیرید و ببینید کسی پاسخگوی تماس شما هست یا خیر

حتی برای آدرس، بعضی از این شرکت‌ها آدرس‌های مجازی دارند؛ مثلا من برای یه شرکت کانادایی شخصا سرچ کردم به این اطمینان رسیدم.

شما هم می‌توانید آدرس شرکت مد نظر را در گوگل پیست کنید؛ خواهید دید که آدرس اعلام شده بصورت مجازی می‌باشد و آن آدرس مجازی از طریق بنگاه‌هایی ماهیانه اجاره داده می‌شود.

۱۱- سایر موارد

موارد دیگر می‌توانید دستور RTSP برند رو بررسی کنید، موضوع DDNS رو بررسی کنید، مدارک حمل از کشور مبدا رو درخواست کنید…

ممکنه موارد که مطرح کردم بصورت جزئی ایراداتی داشته باشد اما در کل می تونه دانش شما رو در شناسایی اصالت یه برند بالا ببره.

و البته بخشی از این مطالب می‌تونه کمکی هم بکنه به شرکت‌هایی که در زمینه برندسازی نقص‌هایی در کارشون بوده.

موفق باشید

حسین سلگی شهریور ۱۳۹۶

حسین سلگی
دسته‌بندی:
لینک کوتاه
برچسب‌ها
آخرین مقالات

فهرست مطالب