Search

۱۴ نکته‌ی مهم در نصب دوربین پلاک‌خوان

۱۴ نکته‌ی مهم در نصب دوربین پلاک‌خوان
نمونه فیلم پلاک‌خوانی

پلاک‌خوانی، عملی است که چندین سال است با رشد تقاضای زیادی مواجه شده است و این نیاز بالا، باعث چالش‌های بیشتری در نصب دوربین مداربسته برای همکاران ما داشته است.

نصب دوربین پلاک‌خوان در انواع محیط‌ها و فضاها و در تمام زمان‌ها باعث ایجاد سوالات و ابهامات بسیاری برای همکاران ما شده است که ما در حفاظت مشاور سعی می‌کنیم با این ۱۴ نکته برخی از سوالات همیشگیه پلاک‌خوانی را جواب بدهیم. با ما همراه باشید تا بتوانیم، نصب دوربین پلاک‌خوان را هرچه بهتر از قبل انجام دهیم.

۱) زاویه‌ی دوربین

زاویه نصب دوربین پلاک‌خوان
زاویه‌ی مناسب دوربین نسبت به پلاک خودرو

زاویه‌ی دوربین باید مقابل پلاک باشد، طوری که دید در شب دوربین مستقیم به پلاک برخورد کند.

هر چقدر این زاویه دقیق‌تر باشد تشخیص پلاک در شب دقیق‌تر صورت می‌گیرد، توجه داشته باشید که دوربین‌های پلاک‌خوان راهنمایی و رانندگی توسط دستک چند متری به وسط خیابان آورده شده‌اند تا تسلط کافی برای ثبت پلاک را داشته باشند.

۲) ارتفاع دوربین

نصب دوربین پلاک‌خوان
مجری نصب شرکت ناردیس الکترونیک در شمال کشور

ارتفاع نصب دوربین بیشتر از ۶ متر نباشد زیرا که لنز اغلب دوربین‌های مداربسته‌ی موتورایز معمولا ۲.۸ به ۱۲ میلی‌متر است و اگر ارتفاع زیاد باشد ممکن است در تشخیص پلاک دقت لازم را نداشته باشیم.

(ناگفته نماند که در برند مایلسایت دوربین‌هایی با لنز ۷ به ۲۲ ویا ۵.۳ به ۶۴ میلی‌متری هم موجود است که این دوربین را می‌توان در ارتفاع بیشتری نیز نصب کرد.)

۳) دوربین نظارتی

نصب دوربین
مجری نصب شرکت فن آوران با مدیریت جناب آقای دارابی در استان قم

به دلیل اینکه دوربین پلاک‌خوان در شب فقط تصویر پلاک را ثبت می‌کند برای ثبت جزئیات بیشتر مثل رنگ و مدل ماشین‌ها بهتر است در کنار دوربین پلاک‌خوان یک دوربین نظارتی با روزولوشن ۲ مگاپیکسل یا بالاتر را داشته باشیم.

۴) پلاک جلو، عقب ویا هردو؟

آموزش نصب دوربین پلاک‌خوان
یک تصویر از تست دوربین پلاک‌خوان توسط تیم فنی حفاظت مشاور

در نصب‌های پایش روستایی یا خانگی سعی کنید دوربین را طوری نصب کنید که پلاک‌ها را از پشت ماشین ثبت کند. به دو دلیل:

– پلاک خودروها از پشت در ارتفاع بالاتری قرار دارد و اغلب یک لامپ کوچک نیز بالاتر از پلاک پشتی ماشین وصل شده است که باعث ثبت بهتر پلاک می‌شود.

آموزش نصب دوربین
مجری پروژه شرکت دایره دید یزد

– پلاک موتور سیکلت‌ها اغلب در پشت آن‌ها قرار دارند که در صورت نصب دوبین در جهت حرکت خیابان می‌توان پلاک موتور سیکلت‌ها را نیز ثبت کرد و یا در صورت درخواست مشتری ویا حساسیت بالای امنیتی می‌توان دو عدد دوربین پلاک‌خوان رو به روی هم نصب کرد.

۵) اهمیت به منبع تغذیه دوربین

نکات نصب دوربین پلاک‌خوان

به دلیل اینکه دوربین‌های پلاک‌خوان اغلب دارای لنز موتورایز هستند بهتر است برای تغذیه دوربین از سوئیچ‌های با وات بالاتر ویا از آداپتورهای ۵ آمپر با کیفیت استفاده کنید.

۶) دستگاه ضبط

دوربین‌های پلاک‌خوان را می‌توانید بر روی تمامی دستگاهای ضبط که قابلیت ONVIF را پشتیبانی می‌کنند نصب کنید حتی برخی از XVRها نیز برای این کار مناسب هستند.

به طور مثال برای یک منزل مسکونی ۸ عدد دوربین ۲ مگاپیکسل TVI برند هایک‌ویژن نصب شده است؛ شما می‌توانید روی همان دستگاه ۸ کانال برند هایک‌ویژن تا دو عدد دوربین تحت شبکه پلاک‌خوان را نیز اضافه کنید.

۷) نرم‌افزار ثبت پلاک

ضبط تصاویر دوربین پلاک‌خوان و دوربین نظارتی بر روی هارد دستگاه ضبط به معنی تفکیک پلاک‌ها نیست؛ در اینجا ما فقط ضبط تصاویر و ثبت پلاک با چشم را داریم بدون آنالیز ویا تفکیک

در صورتی که مشتری یا کارفرما درخواست آنالیز تصاویر را دارد به طور مثال می‌خواهد بداند یک پلاک مشخص در ماه چند بار در این محل تردد داشته است بهتر است به او نرم‌افزارهای پلاک‌خوان را پیشنهاد کنید که نیاز به یک کیس کامپیوتر هم خواهد داشت و با توجه به تعداد دوربین‌ها قیمت نرم‌افزار تغییر می‌کند.

۸) پلاک‌خوانی در تمامی ساعات شبانه روز

بهترین دوربین پلاک‌خوان

معمولا در ساعات ابتدایی شب یعنی یک ساعت مانده به تاریکی کامل هوا یا ساعات ابتدایی روز یعنی یک ساعت مانده تا روشنایی کامل روز به دلیل نبود نور کافی دوربین نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا روز است یا شب که دید در شب دوربین را روشن کند یا خاموش

در این موارد ممکن است چند پلاک را از دست بدهید برای حل این مشکل بهتر است به جای زمان‌بندی در تنظیمات دوربین برای تشخیص شب یا روز با تنظیمات دوربین و تنظیم میزان حساست نور در دوربین برای تشخیص شب یا روز استفاده کنید که با کم شدن نور بلافاصله در حالت دید در شب قرار گیرد.

این فیلم مربوط به پروژه‌ی نظارت تصویری شهرستان کهک استان قم است که مجری آن شرکت دید گستر پارسیان با مدیریت جناب آقای بستامی بوده است.

همچنین می‌توانید از ساعت‌های نجومی استفاده نمایید که با توجه به اوقات شرعی پروژکتورها را خاموش یا روشن کنند.

۹) آیا امکان خواندن ۱۰۰ درصدی تمام پلاک‌ها وجود دارد؟

دوربین پلاک‌خوان برای سرعت بالا

با رعایت تمامی نکات استاندارد در نصب، باز هم ممکن است در شب امکان ثبت برخی از پلاک‌های مخدوش شده یا آفتاب سوخته شده میسر نباشد که بهتر است این موارد را از قبل به مشتری توضیح دهید.

برای حل این مشکل و کاهش خطا بهتر است با دو عدد دوربین پلاک‌خوان از دو جهت جلو و عقب ماشین پلاک‌خوانی صورت گیرد، ویا حتی استفاده از دوربین‌های نظارتی با کیفیت

۱۰) محل نصب دکل

از محل نصب دکل، پلاک‌خوانی معمولا ۱۵ متر جلومتر اتفاق می‌افتد و نه در زیر خود دوربین، به این موضوع برای جاگذاری نصب دکل دقت داشته باشید.

۱۱) سرعت وسایل نقلیه اهمیت دارد!

در پروژه‌های روستایی معمولا دهیار یا شهردار می‌تواند دستور ساخت سرعت‌گیر در نزدیکی محل پلاک‌خوانی را دهد که این امر باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود و امکان خطا در تشخیص پلاک کاهش می‌یابد.

۱۲) رعایت تمام اصول و نکات

حتما نکات ایمنی جهت عایق کردن تجهیزات به دکل رعایت شود، مثل قرار دادن لایه‌ی پلاستیکی بین دوربین و دکل، استفاده از صاعقه‌گیر و چاه ارت، استفاده از کابل برق با کیفیت، آب‌بندی جعبه تقسیم، پوشش مناسب کابل‌ها، ارتفاع بالای ۵ متر در نصب دوربین و استفاده از علائم هشدار دهنده در شب جهت جلوگیری از برخورد کامیون‌ها با دوربین

۱۳) نور
میزان نور در دوربین پلاک‌خوان

در نصب پروژکتور با نور سفید، هر چقدر نور بیشتر باشد تصویر بهتری در شب برای سرعت‌های بالا خواهید داشت و این نور باعث می‌شود دوربین نظارتی نیز تصویر بهتری ثبت کند.

۱۴) فاصله‌ی دوربین تا پلاک

گاهی از ما سوال می‌کنند دوربین پلاک‌خوان تا چه فاصله‌ای پلاک‌ها را ثبت می‌کند، که این سوال اشتباه هست؛ ما دوربین را در زاویه‌ی مشخص زوم می‌کنیم و فقط زمانی پلاک رویت می‌شود که خودرو وارد محدوده‌ی مشخص شود.

برای دیدن نمونه فیلم‌های بیشتر می‌توانید
به کانال آپارات حفاظت مشاور مراجعه کنید.

در شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید تا از مقالات جدید ما خبردار شوید.

آیکن حفاظت مشاور
مجتبی رشیدی
لینک کوتاه
برچسب‌ها
آخرین مقالات

فهرست مطالب